TenTanG SyaKinG

My photo
Juz call me Syafiq or you can call me SyaKinG. Simple person but not very 'simple'. Talktive. I love myself so much. hehe..Friendly. Like travelling. Easier to describe and understand people attitude. Studied Banking at Universiti Teknologi Mara. Further study in Bachelor level at the same university, major in Finance. Lives in Kuching, Sarawak, Malaysia. Knows Bahasa Malaysia, Sarawak, Kelantan, Sabah and English. From Kota Bharu, Kelantan. And Lastly, I was born on July 12, 1991 at Hospital Besar Kota Bharu, Kelantan.

Monday, October 24, 2011

Aku Janji



aku telah berjanji dengan kau
hanya ada aku dan juga kau
aku menjanjikanmu bulan dan matahari, burung dan juga langit
aku menjanjikanmu kehidupan yang indah
aku menjanjikanmu semua berlian dan mutiara yang kau tak pernah milikiaku menjajikanmu di mana mawar adalah emas, dan aku tidak akan pernah lupakan semua janji-janji yang telah aku janjikanaku berjanji bahawa kau akan menjadi Ratu kepadaku dan aku menjadi Raja kepadamu
aku menjanjikanmu gaun pengantin putih dan sebentuk cincin untuk disarungkan ditanganmu
aku berjanji akan menjagamu dan memberimu ciuman untuk kehidupanmu
aku juga akan berjanji semua itu tidak akan sia-sia dan tidak hanya akan membuang masamu

tetapi

jika kau mengkhianati aku
aku mahu kau tahu bahawa peraturan hidupku yang aku tidak akan memberikan
'Peluang Kedua'

Thursday, October 20, 2011

'halo Bulan'

A Very Good Morning to all of you Specially to 'Geng Syafiq Syaking'.
Apa khabar semua...? long time no see~ heee ^_^
ok, hari ini fiq ada skit ilmu pngatahuan untuk dikongsi bersama. mungkin ada yang dah tahu and mungkin ada lagi yang belum tahu tentang 'Halo Bulan'.
Pernah tak korang tengok BULAN di malam hari seperti dikelilingi oleh cincin?
mesti ada yang pernah tengok kan. kalau tak pernah, tengoklah gambar di bawah ini. Seperti ini lah yang dikatakan 'Halo Bulan'


Kejadian seperti ini adalah disebabkan pembiasan cahaya. kejadian ini juga berlaku kira-kira 5 kali sebulan bergantung kepada cuaca. Untuk pengatahuan korang semua, kejadian ini bukan sahaja berlaku kepada bulan, tetapi juga berlaku kepada MATAHARI yang dinamakan sebagai 'Halo Matahari.'
Halo berlaku apabila cahaya bulan atau matahari terpancar melalui KRISTAL AIS yang terdapat pada awan IONIC SIRUS dan menyebabkan berlakunya PEMBIASAN CAHAYA.
Pembiasan cahaya ini akan menghasilkan warna pelangi dan kelihatan bentuk cincin. Bentuk cincin inilah yang digelar sebagai Halo.
Selain itu, halo dengan warna pelangi akan kelihatan jelas bergantung kepada ketulan awan sirus yang berada di atmosfera dan pancaran cahaya bulan ataupun matahari.
kejadian halo bulan yang berlaku mungkin juga disebabkan keadaan yang berawan.
setakat ini sahaja tentang 'Halo Bulan'.
next time, kalau fiq ada ilmu pengatahuan yang menarik, fiq akan share kat sini ok.
Assalamualaikum and Salam 1Malaysia.
Senyum!!! tak perlu kata apa-apa!!!
^____________^